Har du viden om???
Spørgsmål i forhold til artiklerne opbygget efter den tekstile desingnproces

- Hvordan får du gode ideer?
- Hvordan skabes mode, stilperioder og egnspræg?
- Er alle glade for den nye mode?
- Hvad sagde Coco Chanel om mode og hvad kunne hun have ment med det?
- Hvor kom højerestandens mode fra?
- Hvad gjorde bønderne for at følge moden?
- Hvis man tog et hovedtøj på f.eks. en kappe fra Vendsyssel, troede folk så, at man kom fra Vendsyssel?
Design og farver:
- Kan farver have noget at gøre med solen? Prøv at lade solen skinne gennem et prisme.
- Hvor kom farverne fra? Kig på naturen. Prøv at bruge planter til at farve med.
- Har farver forskellig værdi. Er en purpur-dragt f.eks. finere end en gul?
- Hvornår kom kemien ind i billedet som en måde at farve på?
Mønsterudvikling:
- Hvad er det ældste mønster man kender?
- Hvilket mønster er tilknyttet kristendommen?
- Hvordan kunne de færøske kvinder kende deres mænd, hvis de druknede?
- Lav dit eget mønster ud fra de omtalte mønstre. Brug evt. computer, hvor du kan vende og dreje mønsteret, farvelægge og klippe, så det bliver dit eget design.
- Sammenlign mønstre. Er det små- eller stor-mønsteret? Se også på farverne.
- Nogle mønstre kaldes klassiske, hvilke?
- Find mønstre på tekstiler fra forskellige stilperioder.
Stilperioder:
- Hvilke stilperioder er der fra 1770-1870?
- Hvilken forskel er der på en vest fra Louis Seize og en fra empiretiden?
- Hvilken slags ærmer er der på biedermeier-kjolerne?
- Kig på billederne i ”Klædeskabet” og find en Louis Seize model?
- Hvordan skulle kvinderne se ud i Louis Seize perioden?
- Prøv at designe/tegne figurer med dragter på pap fra et par af stilperioderne. Sæt dem på stænger og lad dem mødes og tale om, hvordan deres tøj ser ud.

HVORFOR - HVORDAN
Kultur og samfund
- Hvordan boede man i 1770 og i 1870. Har de 100 år betydet noget for, hvordan man indrettede sig? Lav evt. en model af husets indretning.
- Hvilke indtægter havde man i ca. 1770, og hvilke havde man ca. 1870?
- Hvordan og hvor handlede man? Prøv at handle med naturalier, og derefter med penge.
- Var der tøj som nogen ikke måtte gå i?
- Kig på rig og fattig og prøv at tegne (lav evt. en model af) et rigt hjem og et fattigt hjem.
- Lav et skuespil, der viser forskellen på rig og fattig.
- Hvilken undervisning fik man som barn i 1770-1870. Var der undervisning i håndarbejde.
- Hvordan er samfundet opbygget i 1770?
- Hvordan er det så opbygget i 1870?
- Hvilke faktorer som krige, økonomi og reformer i samfundet har spillet ind?
- Hvilke kilder kan man bruge, hvis man vil kigge på tøj og dets brug tilbage i historien?
- Hvad blev moderne at afbilde omkring år 1800 og hvorfor?
- Hvem foreslog, at alle skulle gå i samme slags tøj - ”en nationaldragt” og hvorfor foreslog han det?
- Hvornår skulle der etableres spinderier og valkemøller i Hjørring og hvorfor?
- Hvorfor kan det igen betale sig at fremstille tøj i hjemmet i 1813-1814?
- Holdt alle op med at bruge silke, selvom det blev forbudt?
- Prøv at lave en tidslinje, hvor de forskellige stilperioder og nationale begivenheder (krige, regenter osv.) bliver tegnet ind.
Materialer til tøjfremstilling:
- Er ”netteldug” lavet af fibre fra brændenælden eller har det med tiden fået en anden betydning?
- Hvem lavede lærred af hørren i hjemmet?
- Kunne hør - hørfrø bruges til andet end lærred? (kig evt. i H.C. Andersens historie om ”Hørren”).
- Hvilke processer skal hørren igennem, før den kan spindes?
- Lav en model, der kan vise processen.
- Hvad gør man, når man sletter kæden/trenden?
- Kom alt hørlærredet fra Danmark?
- Hvad gjorde kongen for at fremme det danske lærred?
- Hvilke planter var de første, man brugte til at farve rød og blå med, og hvor kom de sandsynligvis fra?
- Hvem farvede tekstilerne?
- Hvilke stoffer blev sendt i byen for at blive farvet?
- Er det nemt at farve, og hvad gjorde det nemmere?
- Vælg en farve og fortæl dine kammerater om den?
- Prøv at farve nogen forskellige slags, hvidt garn eller hvidt stof. Se om de forskellige stoffer og garner får samme farve.
- En spjældvæv var det en ting, man gav sin kæreste?
- Hvordan dekorerede man en spjældvæv?
- Tegn dit forslag til dekoration af en spjældvæv til din kæreste.
- Glittesten, hvad er det, og hvad blev de brugt til?
- Hvorfor glittede man stof?
Teknikker til tøjfremstilling:
- "Tamburering" er det et andet ord for tamburmajor?
- Hvad skal der bruges for at kunne tamburere?
- Hvem syede og syntes alle om syningen?
- Hvilke lyskilder havde de, når de lavede de fine broderier?
- Er der broderier, der er opkaldt efter en bestemt egn?
- Hvorfor mærkede man sine ting med navn?
- Syede man tøjet på maskine?
- Hvordan lærte pigerne at sy?
- Hvilke redskaber brugte man, når man syede og hvor opbevaredes de?
- Hvordan fik man mønstre til broderierne?
- Hvordan kunne en ung pige lære at brodere?
- Hvordan overførte man mønstre?
- Prøv at tegne dine egne mønstre på computeren og overføre dem til et stykke stof?
- Hvornår hører man første gang om strik i Europa?
- Hvilke egenskaber har uld?
- Hvad bestemmer det strikkedes udseende?
- Hvilke perioder er der i knipling?
- Hvilken egn er der en konge knyttet til, hvem er kongen?
- Lavede en kniplerske mange forskellige slags kniplinger i sit liv?
- Find samme materiale, som man brugte dengang og lav en snor/et bånd i en af de omtalte metoder?
- Hvor kommer spinderokken fra?
- Hvad skulle man bruge det spundne uld til?
- ”En præst, kokkelår og lusetarme” i det spundne garn, hvad er det?
- Når tenen var fuld, hvad gjorde man så?
- Lav en ten ved at save toppen af et lille grantræ og fjern barken. Juster sidegrenene til en passende længde (5-10 cm) sæt evt. lerklumper på sidegrenene for at øge vægten så den drejer bedre.
- Hvad var en stor skam, når vi kigger på tekstiler, i 1800-tallets bondesamfund?
- Havde man mange får i 1800-tallet?
- Lignede de dem vi har i dag?
- Var al ulden på fåret ens?
- Brugte man andre ting fra fåret end ulden?
- I hvilken form for tekstil brugte man uld i både trend og islæt?
- Er silke fra et dyr, der levede Danmark i 1700-1800-tallet?
- Hvordan kom silken til Europa? Tegn ruten på et kort.
- Er der andre ting, der kan ligne silke?
- Kig på billederne i klædeskabet og prøv om I kan se hvilke dele, der er glittede.
- Er bomuld fra et dyr ligesom uld?
- Hvordan kom den til Europa? Tegn op på et kort, de veje bomulden kom.
- Var det fint og dyrt at bruge bomuld?
- Hvad blev bomulden brugt til?
- Hvad brugte man som tøj, før man fandt på at lave tekstiler?
- Hvad bruger vi i dag, der er lavet i skind?
- Hvad gør man med et skind, inden det er klar til at lave tøj af?
- Hvilke dyrs skind brugte man?
- Hvordan måler man skind op?
- Tegn måleenheden op og prøv at måle et skind.
Indkøb og forbrug:
- Hvad betød: ”at have noget på kistebunden” i 1770-1870?
- Hvad skulle alle de tekstiler der var i kisten bruges til?
- Kunne man blot lave sit tøj, når man havde lyst?
- Hvis ikke man havde fjer og dun til dyner, hvad brugte man så?
- Prøv at fylde en stof pose med en af de alternative ting og tænk på, hvad du helst vil have i din dyne?
- Hvilke ting - ”kramvarer” blev indkøbt?
- Handlede man med andet end penge?
- Hvem forsøgte at indføre et silkeværk i Danmark?
- Hvad lavede børnene i Tugt og Børnehuset?
- Find eksempler på tøj og ting, der har været forbudt at købe og iklæde sig.
- Hvad handlede kræmmerne med?
- Handlede kniplingskræmmere med det samme?
- Strikkede både mænd og kvinder og hvad strikkede de?
- Selv om kvinderne nødigt ville sælge deres hjemmevævede stof, hvorfor gjorde de det?
- I perioder var udenlandsk stof forbudt, det nåede frem alligevel, men hvordan?

Udførelsefase og evaluering |
HVEM - HVORHEN - HVORTIL
Håndværkere:
- Hvad laver en possementmager?
- Hvilken periode kender vi mange possementarbejder fra?
- Hvor mange lavede kniplinger i 1700-tallets anden halvdel?
- Hvordan lærte pigerne at kniple?
- Hvor gammel blev en kniplerske?
- Hvor længe lavede Berthe Marie samme knipling?
- Hvor længe kunne det tage at uddanne en broderitegner?
- Hvornår lavede man de første broderibøger og til hvem?
- Hvordan spredte broderiet (mønstrene) sig blandt bønderne?
- Hvad gav startskuddet til, at trykte tøjer blev moderne?
- Hvor stammer ordet ”manufaktur” fra?
- Hvor kom de fleste trykte stoffer fra?
- Hvilke motiver kunne der være trykt på tekstilerne?
- Hvad kunne de trykte tekstiler bruges til?
- Hvor findes landets eneste bevarede farvergård?
- Hvornår kom den første farver til landet?
- Brugte farveren andre ting til farvning end kvinden i hjemmet?
- Hvordan lavede man fint farvet vadmel?
- Kunne farveren også trykke på vadmel?
- Hvem vævede ude i landsbysamfundene?
- Hvad kunne deres betaling være?
- Hvilke slags stoffer lavede væveren/væversken?
- Hvornår forsvandt spjældvæven?
- Hvorfor mærkede man sit tøj med navn og nummer?
- Hvilken type bogstaver har der været brugt i de broderede navne?
- Hvor længe kunne tøj holde i årene 1770-1870?
Follkekunst:
- Hvordan opstår folkekunst?

|