Den tekstile designproces  
Materialer  
Teknikker  
Designe tøj til mand  
Designe tøj til kvinde  
Har du viden om???  
Fag i skolen, aktiviteter til  
Små aktiviteter  
Mellemstore aktiviteter  
Større aktiviteter  

Har du viden om???

Spørgsmål  i forhold til artiklerne opbygget efter den tekstile desingnproces

 


Idefase - HVAD

  •  Hvordan får du gode ideer?

  

  • Hvordan skabes mode, stilperioder og egnspræg?

 

  • Er alle glade for den nye mode?

  

  • Hvad sagde Coco Chanel om mode og hvad kunne hun have ment med det?

 

  •  Hvor kom højerestandens mode fra?

 

  • Hvad gjorde bønderne for at følge moden?

 

  • Hvis man tog et hovedtøj på f.eks. en kappe fra Vendsyssel, troede folk så, at man kom fra Vendsyssel?

 

Design og farver:

 

  • Kan  farver have noget at gøre med solen? Prøv at lade solen skinne gennem et prisme.

 

  • Hvor kom farverne fra? Kig på naturen. Prøv at bruge planter til at farve med.

 

  • Har farver forskellig værdi. Er en purpur-dragt f.eks. finere end en gul?

 

  • Hvornår kom kemien ind i billedet som en måde at farve på?

 

  • Har farver symbolværdi?

 

Mønsterudvikling:

 

  • Hvad er det ældste mønster man kender?

 

  • Hvad er et kashmir-sjal?

 

  • Hvilket mønster er tilknyttet kristendommen?

 

  • Hvordan kunne de færøske kvinder kende deres mænd, hvis de druknede?

 

  • Lav dit eget mønster ud fra de omtalte mønstre. Brug evt. computer, hvor du kan vende og dreje mønsteret, farvelægge og klippe, så det bliver dit eget design.

 

  • Sammenlign mønstre. Er det små- eller stor-mønsteret? Se også på farverne.

  

  • Nogle mønstre kaldes klassiske, hvilke?

 

  • Find mønstre på tekstiler fra forskellige stilperioder.

 

 Stilperioder:

 

  • Hvilke stilperioder er der fra 1770-1870?

 

  • Hvilken forskel er der på en vest fra Louis Seize og en fra empiretiden?

 

  • Hvilken slags ærmer er der på biedermeier-kjolerne?

 

  • Kig på billederne i ”Klædeskabet” og find en Louis Seize model?

 

  • Hvordan skulle kvinderne se ud i Louis Seize perioden?

 

  • Prøv at designe/tegne figurer med dragter på pap fra et par af stilperioderne. Sæt dem på stænger og lad dem mødes og tale om, hvordan deres tøj ser ud.

 

 


Planlægningsfase

 

 

HVORFOR - HVORDAN

Kultur og samfund

 

  • Hvordan boede man i 1770 og i 1870. Har de 100 år betydet noget for, hvordan man indrettede sig? Lav evt. en model af husets indretning.

 

  • Hvilke indtægter havde man i ca. 1770, og hvilke havde man ca. 1870?

 

  • Hvordan og hvor handlede man? Prøv at handle med naturalier, og derefter med penge.

 

  • Var der tøj som nogen ikke måtte gå i?

 

  • Kig på rig og fattig og prøv at tegne (lav evt. en model af) et rigt hjem og et fattigt hjem.

 

  • Lav et skuespil, der viser forskellen på rig og fattig.

 

  • Hvilken undervisning fik man som barn i 1770-1870. Var der undervisning i håndarbejde.

 

  • Hvordan er samfundet opbygget i 1770?

 

  • Hvordan er det så opbygget i 1870?

 

  • Hvilke faktorer som krige, økonomi og reformer i samfundet har spillet ind?

 

  • Hvilke kilder kan man bruge, hvis man vil kigge på tøj og dets brug tilbage i historien?

 

  • Hvad blev moderne at afbilde omkring år 1800 og hvorfor?

 

  • Hvem foreslog, at alle skulle gå i samme slags tøj - ”en nationaldragt” og hvorfor foreslog han det?

 

  • Hvornår skulle der etableres spinderier og valkemøller i Hjørring og hvorfor?

 

  • Hvorfor kan det igen betale sig at fremstille tøj i hjemmet i 1813-1814?

 

  • Holdt alle op med at bruge silke, selvom det blev forbudt?

 

  • Prøv at lave en tidslinje, hvor de forskellige stilperioder og nationale begivenheder (krige, regenter osv.) bliver tegnet ind.

 

Materialer til tøjfremstilling:

 

  • Er ”netteldug” lavet af fibre fra brændenælden eller har det med tiden fået en anden betydning?

 

  • Hvem lavede lærred af hørren i hjemmet?

 

  • Kunne hør - hørfrø bruges til andet end lærred? (kig evt. i H.C. Andersens historie om ”Hørren”).

 

  • Hvilke processer skal hørren igennem, før den kan spindes?

 

 

  • Lav en model, der kan vise processen.

 

  • Hvad gør man, når man sletter kæden/trenden?

 

  • Kom alt hørlærredet fra Danmark?

 

  • Hvad gjorde kongen for at fremme det danske lærred?

 

 

  • Hvilke planter var de første, man brugte til at farve rød og blå med, og hvor kom de sandsynligvis fra?

 

  • Hvem farvede tekstilerne?

 

  • Hvilke stoffer blev sendt i byen for at blive farvet?

 

  • Er det nemt at farve, og hvad gjorde det nemmere?

 

  • Vælg en farve og fortæl dine kammerater om den?

 

  • Prøv at farve nogen forskellige slags, hvidt garn eller hvidt stof. Se om de forskellige stoffer og garner får samme farve.

 

 

  • En spjældvæv var det en ting, man gav sin kæreste?

 

  • Hvordan dekorerede man en spjældvæv?

 

  • Tegn dit forslag til dekoration af en spjældvæv til din kæreste.

 

 

  • Glittesten, hvad er det, og hvad blev de brugt til?

 

  • Hvorfor glittede man stof?

Teknikker til tøjfremstilling:

 

  • "Tamburering" er det et andet ord for tamburmajor?

 

  • Hvad skal der bruges for at kunne tamburere?

 

  • Hvem syede og syntes alle om syningen?

 

  • Hvilke lyskilder havde de, når de lavede de fine broderier?

 

  • Er der broderier, der er opkaldt efter en bestemt egn?

 

  • Hvorfor mærkede man sine ting med navn?

 

  • Syede man tøjet på maskine?

 

  • Hvordan lærte pigerne at sy?

 

  • Hvilke redskaber brugte man, når man syede og hvor opbevaredes de?

 

  • Hvordan fik man mønstre til broderierne?

 

  • Hvordan kunne en ung pige lære at brodere?

 

  • Hvordan overførte man mønstre?

 

  • Prøv at tegne dine egne mønstre på computeren og overføre dem til et stykke stof?

 

  • Hvornår hører man første gang om strik i Europa?

 

  • Hvilke egenskaber har uld?

 

  • Hvad bestemmer det strikkedes udseende?

 

  • Hvem strikker?

  

  • Hvilke perioder er der i knipling?

 

  • Hvilken egn er der en konge knyttet til, hvem er kongen?

 

  • Lavede en kniplerske mange forskellige slags kniplinger i sit liv?

 

  • Hvad er hosebånd?

 

  • Find samme materiale, som man brugte dengang og lav en snor/et bånd i en af de omtalte metoder?

 

  • Hvor kommer spinderokken fra?

 

  • Hvad skulle man bruge det spundne uld til?

 

  • ”En præst, kokkelår og lusetarme” i det spundne garn, hvad er det?

 

  • Når tenen var fuld, hvad gjorde man så?

 

  • Lav en ten ved at save toppen af et lille grantræ og fjern barken. Juster sidegrenene til en passende længde (5-10 cm) sæt evt. lerklumper på sidegrenene for at øge vægten så den drejer bedre.

 

  • Hvad var en stor skam, når vi kigger på tekstiler, i 1800-tallets bondesamfund?

  

  •  Havde man mange får i 1800-tallet?

 

  • Lignede de dem vi har i dag?

 

  • Var al ulden på fåret ens?

 

  • Brugte man andre ting fra fåret end ulden?

 

  • Spandt man al uld ens?

 

  • I hvilken form for tekstil brugte man uld i både trend og islæt?

 

  • Er silke fra et dyr, der levede Danmark i 1700-1800-tallet?

 

  • Hvordan kom silken til Europa? Tegn ruten på et kort.

 

  • Er der andre ting, der kan ligne silke?

 

  • Kig på billederne i klædeskabet og prøv om I kan se hvilke dele, der er glittede.

  

  • Er bomuld fra et dyr ligesom uld?

 

  • Hvordan kom den til Europa? Tegn op på et kort, de veje bomulden kom.

 

  •  Var det fint og dyrt at bruge bomuld?

 

  • Hvad blev bomulden brugt til?

 

  • Hvad brugte man som tøj, før man fandt på at lave tekstiler?

 

  • Hvad bruger vi i dag, der er lavet i skind?

 

  • Hvad gør man med et skind, inden det er klar til at lave tøj af?

 

  • Hvilke dyrs skind brugte man?

 

  • Hvordan måler man skind op?

 

  • Tegn måleenheden op og prøv at måle et skind.

 

Indkøb og forbrug:

 

  • Hvad betød: ”at have noget på kistebunden” i 1770-1870?

 

  • Hvad skulle alle de tekstiler der var i kisten bruges til?

 

  • Kunne man blot lave sit tøj, når man havde lyst?

 

  • Hvis ikke man havde fjer og dun til dyner, hvad brugte man så?

 

  • Prøv at fylde en stof pose med en af de alternative ting og tænk på, hvad du helst vil have i din dyne?

 

  • Hvilke ting  - ”kramvarer” blev indkøbt?

 

  • Handlede man med andet end penge?

 

  • Hvem forsøgte at indføre et silkeværk i Danmark?

 

  • Hvad lavede børnene i Tugt og Børnehuset?

 

  • Find eksempler på tøj og ting, der har været forbudt at købe og iklæde sig.

 

  • Hvad handlede kræmmerne med?

 

  • Handlede kniplingskræmmere med det samme?

 

  • Strikkede både mænd og kvinder og hvad strikkede de?

 

  • Selv om kvinderne nødigt ville sælge deres hjemmevævede stof, hvorfor gjorde de det?

 

  • I perioder var udenlandsk stof forbudt, det nåede frem alligevel, men hvordan?

 

 


Udførelsefase og evaluering

HVEM - HVORHEN - HVORTIL 

Håndværkere:

 

  • Hvad laver en possementmager?

 

  • Hvilken periode kender vi mange possementarbejder fra?

 

  • Hvor mange lavede kniplinger i 1700-tallets anden halvdel?

 

  • Hvordan lærte pigerne at kniple?

 

  • Hvor gammel blev en kniplerske?

 

  • Hvor længe lavede Berthe Marie samme knipling?

 

  • Hvor lang blev den?

 

  • Hvor længe kunne det tage at uddanne en broderitegner?

 

  • Hvornår lavede man de første broderibøger og til hvem?

 

  • Hvordan spredte broderiet (mønstrene) sig blandt bønderne?

 

  • Hvad gav startskuddet til, at trykte tøjer blev moderne?

 

  • Hvor stammer ordet ”manufaktur” fra?

 

  • Hvor kom de fleste trykte stoffer fra?

 

  • Hvilke motiver kunne der være trykt på tekstilerne?

 

  • Hvad kunne de trykte tekstiler bruges til?

  

  • Hvor findes landets eneste bevarede farvergård?

 

  • Hvornår kom den første farver til landet? 

 

  • Brugte farveren andre ting til farvning end kvinden i hjemmet?

 

  • Hvordan lavede man fint farvet vadmel?

 

  • Kunne farveren også trykke på vadmel?

 

  •  Hvem vævede ude i landsbysamfundene?

 

  • Hvad kunne deres betaling være?

 

  • Hvilke slags stoffer lavede væveren/væversken?

 

  • Hvornår forsvandt spjældvæven?

 

  • Hvorfor mærkede man sit tøj med navn og nummer?

 

  • Hvilken type bogstaver har der været brugt i de broderede navne?

 

  • Hvor længe kunne tøj holde i årene 1770-1870?

 

Follkekunst:

  • Hvad er folkekunst?

 

  • Hvordan opstår folkekunst?